Alles staat of valt met expertise en enthousiasme.

Het is vijf jaar geleden sinds Sofie Van De Velde boven het doopvont stond van haar kunstgalerie in Antwerpen, maar inmiddels heeft ze de internationale Innovation and Creativity Award al op zak.

In België opende Sofie Van De Velde in vijf jaar tijd twee galeries (waarvan één op het Antwerpse Zuid en één in Berchem), en startte ze samenwerkingen op met een dertigtal galeries over de hele wereld. Dat is een zeldzaam fenomeen in de kunstwereld en één van de redenen waarom Van De Velde in augustus de Innovation and Creativity Award mee naar huis mocht nemen. Die prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan jonge galeries die internationaal het verschil willen maken. “We proberen ons vollédig anders te profileren dan andere galeries en zien de functie van een galerie al lang niet meer op de manier waarop die veertig, of zelfs tien jaar geleden werd gedefinieerd. Dat viel in de smaak bij de jury.”

“De knowhow die ik van mijn vader heb meegekregen, is mijn grootste kapitaal.”

Sofie Van De Velde

Eigenlijk ben je de hele tijd aan het doorwerken. Wanneer je zo’n prijs in ontvangst neemt, besef je pas dat er de hele tijd mensen over je schouder aan het meekijken waren. Dat er al die tijd echt wel iemand aan het luisteren was

Sofie Van De Velde

Naar eigen zeggen heeft ze veel te danken aan haar vader, Ronny Van De Velde, die vijfenveertig jaar lang een kunstgalerie openhield. “De voorkennis die ik van jongs af aan meekreeg, is mijn grootste kapitaal”, vertelt Van De Velde. “Het probleem bij heel wat jonge kunstenaars, is dat ze hun kunstgeschiedenis niet goed genoeg kennen, terwijl dat je net heel veel ankerpunten geeft. Ik heb zelf nooit kunstgeschiedenis gestudeerd, maar door mijn vader bezig te zien, heb ik veel geleerd. Ik ben ook altijd ontzettend geboeid geweest door kunst. Bij elke tentoonstelling leer je iets bij.” “Natuurlijk zijn onze ogen ook steeds op de wereld gericht en op wat andere galeries aan het doen zijn, maar we hebben gezien wat werkt en wat niet. Alles wat we vandaag doen, is gebaseerd op die ervaring. In het begin wou ik vooral het werk van jonge kunstenaars tentoonstellen, maar de voorbije jaren ben ik me steeds bewuster geworden van de knowhow die ik heb meegekregen.”

Meer lezen?

Vraag jouw gratis CAST magazine aan.

vacatures

Menu